Zoek

BLOEI Jubileum verslag 24 juni 2022

Een warme zomerse middag in Egmond aan Zee. Ik ben er niet voor een dagje strand, maar sta samen met de collega’s van Het NON in Hotel Zuiderduin voor de laatste voorbereidingen van het jubileum-event. De zaal is lekker koel dankzij de airco en fleurig aangekleed met (gesponsorde) bloemen van Ciska Strating. Past mooi bij het thema, BLOEI. Net als het speciale fleurige jubileum-beeld dat prijkt op de twee grote schermen voorin de zaal, ontworpen door Frank Kuin. In een hoek van de zaal is Ed Folmer bezig om de microfoons voor te bereiden voor de sprekers en Mary Brommer kijkt rond op welke plekjes ze haar statief kan plaatsen voor de mooiste foto’s. Mooi hoe al die NON-leden samenwerken om dit feestelijke event neer te zetten.

De bezoekers druppelen langzaamaan binnen. Ze hebben er zin in. In afwachting van een flinke portie inspiratie van de bijzondere sprekers. Hoewel er ook enkele bezoekers zijn die de sprekers helemaal niet kennen, zijn er ook een paar speciaal voor hen gekomen. Het zijn dan ook niet echt onbekende namen. Kees Klomp stond onlangs nog met een groot artikel in het FD en de spotjes van Justdiggit, de organisatie van Dennis Karpes, zijn op elke zender te zien en te horen. Zelf ken ik beiden al jaren en ik weet dat we inspirerende verhalen en mooie inzichten kunnen verwachten.

Als iedereen een plekje heeft gevonden in de zaal, geef ik het startsein en draag het ‘podium’ over aan Kees Klomp. De ondernemer en lector Betekeniseconomie. Zijn slides staan vol met modellen en plaatjes maar zijn verhaal is krachtig en inspirerend. Sinds 1960 zijn we 300 procent rijker geworden, maar ons welbevinden, ons welzijn, is nauwelijks verbeterd. Het is tijd voor een nieuw economisch model: de Betekenis Economie. De modellen waar we, de regering, de financiële organisaties en de economen, mee werken zijn alleen gericht op geldelijke waarde. Wat levert het op in euro’s? Ons klimaat, onze planeet, onze bronnen, ons leven en ons welzijn hebben ook waarde, maar worden niet meegenomen in de oude modellen. “Impact is de nieuwe norm,” vertelt Kees en noemt het Existential Economics. De bezoekers hangen aan zijn lippen. Ik zie mensen beamend knikken, oplichtende gezichten. Zijn verhaal inspireert en geeft nieuwe inzichten.

We kunnen even bijkomen met een kopje koffie/thee of glaasje water in de lounge van Hotel Zuiderduin en vervolgens staat de volgende spreker al weer klaar. Dennis Karpes vertelt hoe hij tijdens zijn carrière als marketingdirecteur van Levi’s tot inzicht kwam dat spijkerbroeken verkopen voor hem toch niet iets blijvend was. Hij kreeg een idee, ging ervoor en zette vervolgens Dance4Life op. Het bekende dansfestival voor aids. Na het grote succes hiervan kwam hij in contact met Peter Westerveld die bezig was met een ingenieus simpel systeem om droge gebieden in Afrika te vergroenen. Samen zetten zij Justdiggit op. Met prachtige foto’s, filmpjes en inspirerende verhalen vertelt Dennis hoe dit simpele systeem werkt: greppels graven zodat het regenwater (dat echt ook in Afrika in grote hoeveelheden valt) beter kan worden opgenomen in de grond en hiermee binnen enkele jaren weer helemaal groen wordt. Belangrijk voor Afrika en de bevolking daar, maar zeker ook voor ons en de hele planeet. Al die nieuwe groene planten en bossen zorgen voor verkoeling van het klimaat én vermindering van de CO2.

Na de sprekers is er tijd voor vragen. Er zijn er genoeg uit het publiek, maar ook ideeën en voorstellen voor samenwerking. Er hangt een geweldige positieve energie in de zaal na die inspirerende verhalen. En ook tijdens de borrel in de lounge wordt er nog volop nagepraat over de inzichten die we deze middag kregen. Enkele commissie- en bestuursleden rollen de banners weer in en ruimen nog even de spullen op. We zijn er het allemaal mee eens: wat een geweldig jubileumevent was dit!

Natasha Ioppi

foto’s door Mary Brommer